TRETIA GENERÁCIA BMW 1

 

Ako všetci viete, sme veľkými fanúšikmi vozidiel BMW. 25. Júna bude prvý krát na verejnosti predstavená tretia generácia BMW radu 1, a my sa chceme podeliť o informácie ktoré o ňom máme.
Hneď zo začiatku (a čo je podľa nás veľké +) je že tretia generácia ponúka viac vnútorného priestoru a poskytuje lepšie jazdné vlastnosti za ktoré vďačí novému prednému pohonu a pohonu všetkých kolies xDRIVE.

Nová predná časť auta s nezameniteľnými prednými mriežkami ktoré sa po prvý raz v strede spájajú, sú teraz väčšie a výraznejšie. Svetlá majú viac hranatý tvar, no Full LED svetlomety, aj v adaptívnej verzii dostanete iba na želanie.

Výrazným prvkom je aj široká zadná časť auta. Moderné svetlomety ktoré v tejto generácií zasahujú až do boku auta sa taktiež od druhej generácie výrazne líšia.
BMW radu 1 sa dodáva so širokou ponukou diskov z ľahkých zliatin od 16 palcov. Po prvý raz máte na výber až 19 palcové disky (iba na vyžiadanie).

Základný model Advantage dopĺňajú v modelovej ponuke BMW radu 1 ďalšie tri línie výbavy. Navzájom sa líšia detailmi interiéru aj exteriéru. Luxury Line zdôrazňuje elegantné a komfortné zameranie vozidla. K tomu pomáhajú prvky karosérie z lešteného hliníka a čalúnenie sedadiel kožou Dakota. Na ďalších priečkach smerujúcich k vlajkovej lodi BMW M135i xDrive sa nachádzajú výbavy Sport Line s čiernymi prvkami, grafikou rámov okien s vysoko lesklými prvkami Shadow Line z ponuky BMW Individual a športové sedadlá ako aj verzia M Sport s doplnkami z lešteného hliníka, špeciálne upravenými otvormi na vstup vzduchu a zadný nárazník BMW M vo vysoko lesklej čiernej farbe. Vlajkový model sa vyznačuje prvkami ako vypletaná výplň obličiek BMW, špeciálne tvarované lemy koncoviek výfukového potrubia v sivej farbe Cerium Grey a zadný spojler BMW M vo farbe vozidla.

BMW radu 1 pomáha aj s parkovaním a to vo forme na požiadanie dodávaných aktívnych parkovacích senzorov PDC, cúvacej kamery alebo Parkovacieho asistenta. Posledný menovaný umožňuje automatické zaparkovanie na parkovacie miesto, ktoré sa nachádza pozdĺžne alebo kolmo k smeru jazdy. Vozidlo dokáže z parkovacieho miesta aj samostatne vyparkovať. Premiéru v prémiovej kompaktnej triede oslavuje inovatívny Asistent cúvania, ktorý si uloží posledných 50 m jazdy vpred rýchlosťou do 36 km/h, aby v prípade potreby dokázal zacúvať späť a popritom aktívne zasahovať do riadenia a to až do rýchlosti 9 km/h. Vozidlo pritom cúva po rovnakej línii ako išlo vpred.

Do nového BMW radu 1 sa dostalo mnoho inovatívnych asistenčných systémov vodiča, ktoré pochádzajú z modelov BMW z vyšších radov a majú svoj debut v prémiovej kompaktnej triede. V závislosti od konkrétneho systému dokážu kamery, radary a ultrazvukové snímače nazbierať a vyhodnotiť údaje, ktoré monitorujú okolie vozidla a následne vystríhajú vodiča pred nebezpečenstvom, prípadne dokážu aktívne zasiahnuť do riadenia alebo do bŕzd a tým minimalizovať hroziace riziko. Štandardná výbava na európskych trhoch obsahuje Kolízne varovanie a varovanie pred chodcami s funkciou brzdenia v meste, pričom dokáže vodiča upozorniť aj pred prítomnosťou cyklistov. Štandardne sa vo vozidlách nachádza aj Lane Departure Warning Syste (Varovný systém opustenia jazdného pruhu) s aktívnym udržiavaním vozidla v jazdnom pruhu, ktorý funguje pri rýchlostiach od 70 do 210 km/h. V ponuke na požiadanie dodávaných asistenčných systémov sa nachádzajú aj Aktívny systém udržiavania rýchlosti použiteľný do rýchlosti 160 km/h (modely s automatickou prevodovkou aj s funkciou Stop & Go) či Driving Assistant obsahujúci Varovný systém zmeny jazdného pruhu, Zadný predkolízny systém a Zadný varovný systém pred premávkou zboku.

Interiér je oveľa priestrannejší než u predchodcu a to najmä v zadnej časti. Jednoduchšie sa do neho vstupuje a priestor na kolená zadných pasažierov sa zväčšil o 33 milimetrov. Zadná časť ponúka s na požiadanie dodávaným posuvným panoramatickým strešným oknom o 19 milimetrov viac priestoru na hlavu. Zadní cestujúci si užijú aj priestor na lakte zväčšený o 13 milimetrov, vodič a predný spolujazdec v tomto prípade získali 42 milimetrov navyše. Objem batožinového priestoru medzigeneračne narástol o 20 litrov na súčasných 380 litrov a po sklopení zadných operadiel dosiahne objem 1 200 litrov. Minimálna šírka batožinového priestoru sa zväčšila o 67 milimetrov. Prvý raz sa do ponuky BMW radu 1 dostala možnosť elektrického ovládania veka batožinového priestoru.

Na prístup k ovládaniu nového operačného systému BMW 7.0 slúžia, po zvolení príslušnej na želanie dodávanej funkcie, aj gestá. Štandardne sa však využívajú dva displeje, ktoré majú vo verzii BMW Live Cockpit Professional, dodávanej na želanie, uhlopriečku až do 10,25 palca. Stredová dotyková obrazovka s označením Control Display smeruje na vodiča, nachádza sa priamo v jeho zornom poli a má plne nastaviteľný obsah v novom štýle BMW. V ponuke prvkov dodávaných do BMW radu 1 na požiadanie sa prvý raz nachádza aj plnofarebný BMW Head-up Display s 9,2-palcovou uhlopriečkou. Vodičovi tak poskytuje dôležité informácie bez toho, aby musel spustiť zrak z cesty.

Nové BMW radu 1 bude zo začiatku k dispozícii s niektorým z ponuky 3- a 4-valcových motorov ostatnej generácie z rodiny BMW EfficientDynamics. Množstvo detailných úprav sa prejavilo na lepšej spotrebe paliva, nižších emisiách a v niektorých prípadoch aj na vyššom výkone. Na výber sú tri naftové a dva benzínové motory s výkonmi od 85 kW (116 k) v modeli BMW 116d (kombinovaná spotreba paliva: 4,2 — 3,8 l/100 km; kombinované emisie CO2: 110 — 100 g/km) do 225 kW (306 k) v modeli BMW M135i xDrive. Posledný menovaný motor predstavuje v spomínanom modeli najvýkonnejší 4-valec v ponuke spoločnosti BMW Group. BMW M135i xDrive zrýchli z 0 na 100 km/h iba za 4,8 sekundy (s balíkom M Performance dostupným od novembra/2019 klesne táto hodnota na 4,7 sekundy) a dosiahne maximálnu rýchlosť 250 km/h. Napriek týmto hodnotám výkonu je kombinovaná spotreba paliva podľa výrobcu iba 7,1 — 6,8 l/100 km a kombinované emisie COsa držia na hodnotách 162 — 155 g/km. Všetky motory dostupné pre BMW radu 1 vyhovujú prísnym emisným podmienkam normy Euro 6d-TEMP, zatiaľ čo BMW 116d spĺňa už normu Euro 6d. Benzínové motory dostali filter pevných častíc pre benzínové motory a naftové motory využívajú filter pevných častíc pre naftové motory, absorpčný katalyzátor oxidov dusíka NOx a technológiu SCR (selektívna katalytická redukcia).

Modely BMW 116d, BMW 118d a BMW 118i sa štandardne dodávajú s prepracovanou 6-stupňovou manuálnou prevodovkou, zatiaľ čo na požiadanie sa do modelov 116d a 118i montuje 7-stupňová dvojspojková prevodovka Steptronic. Tichšia a jemnejšie radiaca 8-stupňová automatická prevodovka Steptronic sa na požiadanie dodáva do modelu 118d a štandardne do modelu 120d xDrive, 8-stupňová automatická prevodovka Steptronic Sport zase do modelu BMW M135i xDrive. Inteligentný softvér umožňuje, aby sa radenie oboch automatických prevodoviek prispôsobilo aktuálnym podmienkam na ceste a v doprave.

Zdroj: www.autotest.sk